A trendece Graduate Barometer Európa legátfogóbb felsőoktatási képzésre és pályaválasztásra vonatkozó nemzetközi felmérése, amelyben a Szegedi Tudományegyetem is részt vett. A hallgatóknak a kérdőív kitöltésével lehetőségük volt arra, hogy kifejtsék véleményeiket saját preferenciáikról, elvárásaikról a pályaválasztás, az egyetemi tanulmányokkal kapcsolatos elégedettségük, a jövőbeli esélyeik tekintetében.
A felmérésben 2011-ben 24 európai ország, 1077 egyetemmel, mintegy 310945 hallgatóval vett részt. A felmérés fő célcsoportja az üzleti, közgazdasági, műszaki, IT, illetve a természettudományi tanulmányokat folytató hallgatók voltak, de természetesen részt vettek más képzés hallgatói is.
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy legfontosabb tényezők, amelyek befolyásolják az egyetemi szak választását, mind az SZTE-n, mind Magyarországon, mind pedig Európában, az az oktatás minősége, a tudományos hírnév, valamint a munkaadók megítélése az adott intézményről. Ezen tényezők mellett a magyar válaszadók kiemelten fontosnak tartják a kurzusok gyakorlati tartalmát.
A felmérésből az is kiderült, hogy a hallgatók szerint az egyetemi teljesítmény megítélésének legfontosabb faktorai az intézmény elhelyezkedése, a tudományos hírnév, az IT- és az egyetem nyújtotta lehetőségek, illetve az egyetemi élet – ezen tényezők magas színvonalától lesz vonzó egy egyetem.
Az eredmények rávilágítanak arra is, hogy a magyar hallgatók 61,5 százaléka – amely szinte megegyezik az európai hallgatók válaszának arányával (60,9 %)- egyetért azzal az állítással, miszerint az általuk választott szak kellő mennyiségű szakismeretet biztosít a munkaerő piacra történő kilépéshez. Az SZTE azon hallgatói, akik külföldön szeretnék végezni mester tanulmányaikat, az Egyesült Királyságot, az USA-t, valamint Spanyolországot preferálják leginkább. Mind az USA, mind pedig az Egyesült Királyság az európai hallgatók számára is első számú célpont. A felmérés szerint az SZTE hallgatóinak 21,7%-a úgy véli, hogy a diploma megszerzése után külföldre megy, annak érdekében, hogy a szakmájának megfelelő munkát találjon. Erre a kérdésre európai, illetve magyar viszonylatokban is a válaszadók 30 százaléka hajlandó lenne azonnal külföldön utazni annak érdekében, hogy tanulmányainak megfelelő munkát találjon.
Európában az első három legvonzóbb munkadónak a Google, a PricewaterhouseCoopers és az Ernst & Young bizonyult, míg hazai viszonylatokban a Magyar Nemzeti Bank, az APEH, illetve a L’Oréal töltik be ezeket a pozíciókat. Természetesen más világcégek is kiemelt célpontok a végzett hallgatók számára, mint például a Nokia, az Apple, a Vodafone és a MOL.
Az éves kezdő bruttó fizetések tekintetében is érdekes eredmények figyelhetők meg. A felmérésében résztvevő svájci hallgatók elvárt kezdő éves fizetése 55.000 Euró, amely jóval az Európai Unió átlaga (20.000 Euró) felett van. Ezzel szemben a magyar átlag 10.000 Euró volt.
A felmérés szerint az álláskereső portálok, a személyes/baráti ajánlások, illetve az újsághirdetések a leginkább álláskeresésre használt csatornák.
Diplomaosztó ,Európai Unió ,SZTE ,Szegedi Tudományegyetem ,felsőoktatás ,infláció ,klaszter ,kommunikáció ,konvergencia ,közszféra ,liberalizáció ,marketing ,munkanélküliség ,regionális gazdaságfejlesztés ,regionális politika ,regionális versenyképesség ,szervezeti kultúra ,területfejlesztés ,versenyképesség ,versenyszabályozás ,