„Slow társadalom”, mint alternatíva
A kurzus keretében megismerheted a lassú életmód és a fenntarthatóság társadalmi hatásait. Felfedezheted a „slow” szemléletet, elsajátíthatod a releváns kutatási módszereket, és kidolgozhatsz jobbító javaslatokat.
Érdekel a fenntarthatóság, akár az önfenntartó életmód? Kíváncsi vagy, hogy milyen fenntartható és környezettudatos gyakorlatok vannak jelen Magyarországon? Esetleg arra is, hogy ezeknek milyen hatásai lehetnek a társadalomra? És egyébként is, mi az, hogy „slow”?
A kurzus keretében releváns társadalomtudományi területek és kutatási módszerek megismerése mellett, a lelassulás, a slow életérzés és a fenntartható gyakorlatok megismerése a cél, kritikai szemléletmód segítségével. A fenntartható és akár önfenntartó életmód bizonyos társadalmi rétegek számára egyre fontosabb elérendő céllá válik, viszont ez társadalmi változásokat is eredményezhet. Ilyen például egyes vidéki településeken a lakosság összetételének lassú változása és olyan közösségek megjelenése, amelyek akár kirekesztőek lehetnek az eredeti lakosággal szemben, így sokszor a változás kedvezőtlen lehet a helyiek számára. Példaként ide köthető még a turizmus témaköre is, hiszen a tömegturizmus és a túlturistásodás hatására megjelentek okosváros törekvések is, amelyekkel szemben szintén vannak érvek és ellenérvek. Ilyen és ehhez hasonló témák kerülnek elő a kurzus keretében. A cél, hogy a hallgatók önállóan és csapatokban dolgozva megismerjenek „jó” vagy éppen „rossz” gyakorlatokat és prezentálják eredményeiket, javaslataikat.
Oktató: Bugyi Anett (SZTE)
Tervezett kontaktórák száma: 5-6 (online és személyes formában)
Előtanulmányi követelmény: Nincs
Kurzuskódok:
Alap- és osztatlan képzésen: XA0051-KOOP-25-22-SZTE
Mesterképzésen: XM0051-KOOP-25-22-SZTE
Doktori képzésen: XD0051-KOOP-25-22-SZTE
Feladatok a félév során, a kurzus teljesítése:
- Projektfeladat: A projektfeladat keretében a hallgatók fenntartható, lassú vagy épp, hogy véleményük szerint nem fenntartható gyakorlatokat tárnak fel, az elsajátított kutatási módszerek segítségével, kritikai szemlélettel fűszerezve, a cél pedig a gyakorlatok bemutatása mellett, hogy jobbító javaslatokat is megfogalmazzanak az adott cég, szervezet vagy gyakorlat kapcsán.
-
- Az online tananyag két részre bontható. Az első fele alapvetően a releváns kutatási módszerek megismerésére irányul, a második fele pedig arra fókuszál, hogy bemutassa miért is jelent meg és vált fontossá a fenntarthatóság és a lelassulás témaköre, valamint, hogy bemutasson néhány gyakorlatot konkrét példákkal, mindezt pedig társadalomtudományi szemlélettel.
- A tananyag elsajátítása után a következő lépés az önálló feladat elkészítése, melynek keretében olyan szervezeteket, cégeket, gyakorlatokat keresnek fel a hallgatók, melyeket jó vagy éppen nagyon rossz példának gondolnak fenntartható, „lassú” szempontból, az alábbi területekről: élelmiszer vásárlás; vegyszer vásárlás (vagy készítés); kozmetikum vásárlás (vagy készítés); ruha vásárlás; utazás. Ezeket egy kontaktóra keretében prezentálják. Ezután megtörténik a csoportok kialakítása, ahol a hallgatók közösen választanak egyet a bemutatott cégek/szervezetek/gyakorlatok közül, ezután következik a projektfeladat elkészítése.
- Maga a közös projekt feladat a választott témában történő pilot kutatás elkészítése, amely azt jelenti, hogy a hallgatók közösen kiválasztják a legrelevánsabbnak gondolt kutatási módszert, majd lebonyolítják a kutatást. Végezetül pedig prezentálják eredményeiket, szabad formában (pl.: PPT, plakát stb.), melyben jobbító javaslatokat is megfogalmaznak.
- Projektbeszámoló: Pilot kutatás bemutatása, javaslatok megfogalmazása „jó” vagy éppen „rossz” gyakorlatokról/szervezetekről/cégekről.
-
- Formátum: az eredmények prezentálása szabadon választott segédeszközökkel történhet, pl.: PPT, plakát stb.
- Terjedelem: nem releváns
- Beszámolóra a csapatok rendelkezésére álló idő: 20 perc