Prof. Dr. Németh T. Enikő
az oktató és a kurzus adatai |
|
a kurzus címe |
Diskurzuselemzés |
az oktató neve |
Prof. dr. Németh T. Enikő |
az oktató beosztása |
tanszékvezető egyetemi tanár |
az oktató tanszéke |
Általános Nyelvészeti Tanszék |
az oktató ímélcíme |
nemethen@hung.u-szeged.hu |
az óra helye |
Klemm Antal Szeminárium, BTK, Egyetem u. 2. |
az óra időpontja |
Szerda 10–11:30 |
a kurzus leírása |
|
rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
A Diskurzuselemzés célja bevezetni a hallgatókat a szóbeli diskurzusok és írott szövegek elemzésének az elméletébe és módszertanába. Az elméleti és módszertani tudás elsajátítása mellett az interaktív, multimédiás eszközöket is használó kurzuson a hallgatók jártasságot szereznek a gyakorlati elemzések területén is. |
részletes (hetekre bontott) tematika |
1. Bevezetés. A tematika és a követelmények megbeszélése. 2. A nyelvhasználattal foglalkozó diszciplínák és aktuális kérdéseik. Terminológiai és módszertani kérdések: diskurzuselemzés, konverzációelemzés, szövegtan, pragmatika. A diskurzuselemzés: diszciplína vagy megközelítési mód. A diskurzuselemzés feladatai. Az adatgyűjtés lehetőségei. 3. A nyelvhasználat különböző formái: információközlés, kommunikáció, manipuláció, elszólás. Diskurzusok a nyelvhasználat különböző formáiban. Szóbeli és írásbeli diskurzusok, a szóbeli és az írásbeli nyelvhasználat különbségei. Köztes, új formák: internetes diskurzusok. 4. A szóbeli diskurzusok szegmentálásának elméleti kérdései. A diskurzusok lehetséges egységei és a közöttük levő viszonyok. A szóbeli diskurzusok megnyilatkozás-példányokra tagolásának módszertana. 5. Az írásbeli diskurzusok elemzésének problematikája. Korpuszokból származó diskurzusok. Diskurzuskiegészítéses tesztek. 6. A verbális befolyásolás lehetőségei a diskurzusokban. A manipulatív nyelvhasználat. Manipulatív stratégiák és manipulációra alkalmas eszközök. Manipulációszűrő. 7. Az írott manipuláció. A reklámok nyelvhasználata. Reklámelemzések: a mosóporreklámoktól a népszavazási plakátokig. 8. Benyomáskeltési stratégiák és eszközeik a diskurzusokban. |
olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
a kurzus Coospace vagy Google Classroom támogatással folyik-e (kérjük, írja be, melyikkel) |
A kurzus CooSpace támogatással folyik. |
kötelező olvasmányok (ha vannak) |
Árvay Anett 2003. A manipuláció és a meggyőzés pragmatikája a magyar reklámszövegekben. Általános Nyelvészeti Tanulmányok 20, Budapest: Akadémiai Kiadó, 11–35.
Nemesi Attila László 2000. Benyomáskeltési stratégiák a társalgásban. Magyar Nyelv 96: 418–436.
Németh T. Enikő 1994. Módszertani útmutató a szóbeli diskurzusok megnyilatkozás-példányokra tagolásához. Magyar Nyelv 90: 327–330. |
ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
|