Mintegy 300 diák számára szervezett programot az SZTE BTK Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszéke 2017. november 17-én. Az Olasz nyelv szegedi napján a résztvevők az itáliai filmművészet világában kalandoztak, versengtek és közösen pizzáztak.
Filmszínész portrék a falakon. A tablókon általános iskolások illusztrációi Carlo Collodi: Pinokkió kalandjai című mesekönyvéhez. Jelmezbe bújt „színészpalánták” izgultak a színfalak mögött, lesték a versenytárs csapatok olasz nyelven bemutatott színpadi produkcióit. A mintegy 300 diák és kísérőik versenylázban égő csoportjai tűntek fel 2017. november 17-én délután a szegedi Szent-Györgyi Albert Agora földszinti színháztermének környékén és az első emeleti kiállítási terében.
2017 témája: az olasz filmművészet
– Az olasz nyelvet népszerűsítő programok középpontjában az előző években világszerte az olasz zene, az itáliai dizájn, a divat és a formatervezés állt. Az olasz külügyminisztérium ugyanis minden esztendőben októberre időzíti az itáliai kultúrát népszerűsítő rendezvény-sorozatát. E programhoz kötődve mi november közepére szervezzük meg az Olasz nyelv napját – adta magyarázatát az Agorát megtöltő zsivajnak Pál József, az SZTE BTK Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék vezetője.
Immár negyedik alkalommal rendezte meg az SZTE az Olasz nyelv szegedi napját. A fővédnökségét idén is a Budapesti Olasz Kultúrintézet vállalta. A rendezvény célja, hogy fenntartsa és erősítse a felsőoktatás és a közoktatás kapcsolatát, lehetőséget adjon az olasz nyelvet oktató tanárok számára egy informális találkozásra, és egy könnyed, de komoly felkészülést igénylő nyelvi és kulturális verseny keretében alkalmat teremtsen a diákoknak arra, hogy az olasz nyelvhez kapcsolódó képzőművészeti és színpadi produktumaik révén együtt ünnepelhessenek az olasz nyelv napján.
– Úgy gyakorolják a kisdiákok és a középiskolások az olasz nyelvet, hogy szinte észre sem veszik, milyen sok újdonságot tanulnak – fogalmazott Zentainé Kollár Andrea. Az SZTE BTK olasz tanszéki oktatójának kolléganője, Komlósi Boglárka és a doktorandusz Molnár Annamária is segített a tesztfeladat értékelésében. Az itáliai filmkultúrával kapcsolatos kérdésekre olasz nyelven adott diákválaszok első szűrőjeként a három III. éves szegedi egyetemista – a Kiskunfélegyházán érettségizett Szabó Fruzsina, a győri gimnáziumból érkezett Kovalcsik Apolka és a budapesti Tekse Bernadett – nézte át a tesztlapokat. Az olasz nyelv és irodalom szakos hallgatók szerint érdekesek a versenyfeladatok. A filmművészettel kapcsolatos teszt kitöltése melletti kreatív ötletekre szolgáltatnak bizonyítékot a különböző technikával készített, a szegedi Agórában kiállított színészportrék és filmplakátok. A színpadi produkciók pedig olyan komoly felkészültségről tanúskodtak, hogy még a zsűri is élvezte a minielőadásokat.
Itáliai kultúra, egyedi megközelítésben
– Nagyon eredeti megközelítésű a Szegedi Tudományegyetem Olasz Tanszéke által szervezett program. Az Olasz Nyelv Hónapjában világszerte megrendezett projektek valójában a kulturális élet profi szereplőit vonják be – az íróktól kezdve a filmrendezőkön át a zenészekig. Ezzel szemben a szegedi Olasz Nyelv Napjának főszereplői az általános- és középiskolák tanulói és az őket oktató pedagógusok – magyarázta Gian Luca Borghese, a Budapesti Olasz Kultúrintézet igazgatója. E diákok persze az olasz kultúra profi szakemberei lehetnek majd, pillanatnyilag azonban gyerekek és fiatalok, akik roppant erőfeszítéseket tesznek azért, hogy művészi módon fejezzék ki magukat az olasz kultúráról szólva, miközben azt is megmutatják: interpretációjukban milyen az olasz kultúra.
Az SZTE BTK Olasz Nyelv és Irodalom Tanszék által szervezett programra a dél-alföldi régió számos általános és középiskolájából érkeztek diákok: a szegedi fiatalokon kívül Bajáról, Kiskunfélegyházáról, Kiskunhalasról, Hódmezővásárhelyről és Gyuláról is neveztek csapatok.
– Milyen eszközöket mozgósít Olaszország az itáliai kultúra népszerűsítésére? – kérdezett vissza Gian Luca Borghese. A Budapesti Olasz Kultúrintézet igazgatója elmondta: az olasz külügyminisztériumhoz tartoznak, részt vesznek a kormányuk által meghatározott kulturális program megvalósításában. – Ezt a munkát az olasz nagykövetségek, így a budapesti diplomáciai képviselet is támogatja. Ugyanakkor számos olaszországi intézménynek élénk az együttműködése – sorolta a kultúrdiplomata, aki a civil szervezetek, még a magánalapítványok szerepét is kiemelte.
Taroltak a szegedi diákok
Az olasz kultúra közvetítésében jelentős hagyományai vannak a Szegedi Tudományegyetemnek. Ez az intézmény érdeme, ami jó hírét kelti a világban. Nagy hangsúlyt fektet arra az SZTE, hogy már azt megelőzően kapcsolatba kerüljön az olaszul tanuló fiatalokkal, hogy azok egyetemistának jelentkeznének ide. A magyar középiskolákban rendkívül ambiciózus és színvonalas programokkal igyekeznek megszerettetni az itáliai kultúrát. Az olasz nyelvet oktató és a dél-alföldi régióba tartozó iskolákkal szoros kapcsolatban áll az SZTE Olasz Tanszéke.
Az SZTE által szervezett Olasz nyelvet népszerűsítő program díjkiosztóján taroltak a szegedi diákok. Az általános iskolák alsó tagozatos korosztály dobogósai: I. helyezett a Szegedi Orczy István Általános Iskola 3-4. osztályosai, felkészítő tanáruk: Kiss Mónika. A felső tagozatos korosztályban I. helyezett a Szegedi Dózsa György Általános Iskola 6. osztálya, felkészítő tanáruk: Ábrahám Anna; II. a Rókusi Általános Iskola 7. osztálya, felkészítő tanár: Gyuris Annamária; III. helyezett a Szegedi Dózsa György Általános Iskola 5. osztálya, felkészítő tanár: Mészárosné Surányi Olga.
A Pinokkió mese jeleneteiből ízelítőt adó kisdiákok közül például a szegedi Dózsa-iskola ötödikese, Kiss Bendegúz elmondta: elsős kora óta tanul olaszul. A színötös bizonyítványú diák a dallamossága miatt szereti az olasz nyelvet, de angolt is szívesen tanul. A fabábú „apját”, Dzsepettót alakító Vajda Denist is e nyelv ritmusossága ragadta meg. A milánói családi kiránduláson bátran használta tudását. Büszkén mondta, hogy a magyar és az olasz mellett angolul és szerbül, no meg egy kicsit németül is tud.
A középiskolások közül a 9. osztályosok versenyét a Bethlen Gábor Református Gimnázium és Szathmáry Kollégium csapata nyerte, felkészítő tanár: Molnár Tünde; II. lett a Bajai III. Béla Gimnázium, felkészítő tanárok: Illésné Turai Zsuzsanna és Banga-Burány Teréz. A 10. osztályosok dobogósai: I. helyezett a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, felkészítő tanár: Dr. Róth Márton; II. helyezett az SZTE Gyakorló Gimnázium csapata, felkészítő tanár: Dr. Szajbélyné Hegedüs Gizella; III. a szegedi Deák Ferenc Gimnázium, felkészítő tanár: Ótott Noémi. A IV. helyen a szegedi Tömörkény István Gimnázium (felkészítő tanár: Rigóné Hargitai Csilla), a Bajai III. Béla Gimnázium (felkészítő tanár: Illésné Turai Zsuzsanna és Banga-Burány Teréz), valamint a Bethlen Gábor Református Gimnázium és Szathmáry Kollégium (felkészítő tanár: Molnár Tünde) osztozott. A 11. osztályosok versenyének eredménye: I. hely - Erkel Ferenc Gimnázium, felkészítő tanár: Stella Passalacqua; II. hely - Szegedi Tömörkén István Gimnázium, felkészítő tanár: Kovács Krisztina; III. hely - Kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium, felkészítő tanár: Kiss Gabriella. A 12. osztályosok legjobbja: az Erkel Ferenc Gimnázium csapata, felkészítő tanár: Stella Passalacqua.
SZTEinfo – szöveg és fotó: Újszászi Ilona